Aflaten in november 2020

1 Van zondag 1 november om 12.00 uur tot maandag 2 november om middernacht, en van zaterdag 7 november om 12.00 uur tot zondag 8 november om middernacht, wordt een Volle Aflaat – alleen van toepassing op zielen in het vagevuur – verkregen door een kerk te bezoeken (of een oratorium, volgens de regelgeving opgericht als een openbaar oratorium) en door zes Onzevaders, zes Weesgegroeten en zes Eeraandevaders te bidden voor de intenties van de Soevereine Paus.

Deze aflaat wordt toties-quoties genoemd, dat wil zeggen dat ze zo vaak wordt gewonnen als men een kerk bezoekt terwijl men de voorgeschreven gebeden zegt. Je hoeft alleen maar de kerk uit te stappen en weer binnen te gaan om het weer een kerkbezoek te laten zijn.

Het bidden van deze gebeden is vocaal (men kan afwisselend met iemand bidden of zich geestelijk verenigen met de gebeden die door iemand met een verstaanbare stem worden gezegd), en de taal doet er niet toe.

De intenties van de Soevereine Paus zijn:

  • de verheerlijking van de Heilige Katholieke Kerk;
  • de verbreiding van het geloof;
  • het uitroeien van scheuringen en ketterijen;
  • de bekering van zondaars;
  • vrede en harmonie tussen christelijke vorsten;
  • de andere behoeften van het christendom.

Om deze aflaat te verkrijgen, moet men in de acht dagen vóór of de zeven dagen na het bezoek aan de kerk gaan biechten. Bovendien is het noodzakelijk om de Communie de dag ervoor, dezelfde dag of in de zeven dagen die op dat moment volgen te ontvangen.

2 Van maandag 2 november om middernacht tot maandag 9 november om middernacht wordt eenmaal per dag een volledige aflaat verleend – die ook alleen van toepassing is op zielen in het vagevuur – voor het vrome bezoek aan een begraafplaats, met tenminste een gebed voor de overledene.

Om deze Aflaat te verkrijgen, is het elke keer nodig om een ​​kerk te bezoeken, met een vroom geestelijk of mondeling gebed, en daarnaast om mondeling te bidden voor de intenties van de paus (vgl. hierboven). Een Onzevader, een Weesgegroet en een Eeraandevader zijn voldoende voor dit gebed voor de bedoelingen van de Soevereine Paus, maar elk ander gebed van uw keuze kan worden gebeden, op voorwaarde dat het vocaal is.

We moeten ook gaan biechten en de Communie ontvangen (zie hierboven).

————-

Aflaten die van toepassing zijn op zielen in het vagevuur kunnen naar believen worden toegekend aan alle overledenen, of aan enkelen, of aan een bepaalde ziel.

Deze aflaten zijn bedoeld voor de overledene, dat wil zeggen, ze worden aan God aangeboden zodat hij ze kan toepassen volgens Zijn oneindig wijze wil; in feite heeft de Katholieke Kerk, die aflaten verleent, geen jurisdictie over het vagevuur en kan ze daarom niet “door middel van autoriteit” toepassen. Bovendien kennen we het lot van deze of gene ziel niet.

Om een ​​aflaat te verkrijgen, moet men in staat van genade zijn; om Volle Aflaat te verwerven, moet men ook geen genegenheid hebben voor de dagelijkse zonde. Als een Volle Aflaat niet volledig wordt verdiend door het in gebreke blijven van laatstgenoemde bepaling, wordt deze gedeeltelijk verdiend, in de mate van de bepalingen ervan.

Als een Volle Aflaat wordt toegepast op een ziel in het vagevuur, wordt die ziel onmiddellijk bevrijd en toegelaten in de zalige aanschouwing. Aflaten verwerven is een groot liefdadigheidswerk.

3 Het is op elk moment mogelijk om Volle Aflaten te verdienen zonder kerkbezoek:

  • het bidden van de Rozenkrans voor het Allerheiligste Sacrament (toties quoties, door middel van biecht en Communie);
  • het gebed “Zie mij hier, o goede en zeer lieve Jezus …” gebeden voor een afbeelding van het kruisbeeld: volledige aflaat (belijdenis, communie, gebed voor de bedoelingen van de paus);
  • degenen die elke dag van de week met het gezin de Rozenkrans opzeggen, verdienen elke zaterdag een Volle Aflaat, twee andere dagen van de week naar keuze en op elk feest van de Heilige Maagd Maria dat op de kalender van de Universele Kerk staan ​​vermeld [er zijn er ongeveer 18] (biecht, Communie).

Naar opgave van Abbé H. Belmont

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.